Möte

Jons 1:a maj-tal

Kära kamrater

I år, 2014, är det supervalår. Vi skall gå till valurnorna dubbla gånger och väl där skall vi visa borgarna, alliansen och SD att nu får det vara nog. Vi skall visa dom att det finns något bättre.

EU-valet den 25 maj ligger bra runt hörnet. Det är ett viktigt val där vi får vår första chans att sätta stopp för rasisterna och välfärdsförstörarna, både i Sverige och i Europa. Lyfter vi blicken mot Europa kan vi se hur högervindarna dragit med sig allt möjligt elände in över vår kontinent.

I den ekonomiska krisen spår har nynazistiska Gyllene Gryning satt sitt tydliga märke i den grekiska vardagen. Något som inte minst rapparen, vänsteraktivisten och antirasisten Pavlos Fyssas fick betala för med sitt liv. Med hot och våld försöker de driva igenom sin främlingsfientliga politik.
I Ungern har det antisemitiska, antiromska och nyfascistiska Jobbik tagit plats i parlamentet och siktar mot EU-parlamentet för att sprida sin intolerans och djupt homofobiska propaganda.
Högerextrema och invandrarfientliga Front National i Frankrike jobbar med intolerans och islamofobi för att få makt, både i Frankrike och EU.

Detta är bara några av exemplen på vilka Sverigedemokraterna kommer att samarbeta med om de kommer in i Europaparlamentet. De sammarbetar redan med Europas högerextrema krafter på andra plan och något annat har vi inte att vänta här heller.
Därför måste vi ta kampen var än rasismens och intoleransens fula ansikte visar sig. Genom våra röster ger vi Vänsterpartiet kraft att i Europa slåss mot dessa ringlande bestar. Kraft att visa att med medmänsklighet och solidaritet kommer vi längre än med hat och våld.

Men det är inte bara detta som den ekonomiska krisen drar med sig. I kölvattnet av banker som inte klarar av att hålla ordning på sina finanser och skilja på vanliga människors sparande och bolån och vidlyftiga spekulationer i miljardklassen för pengar de inte har, för att kunna räkna in ännu ett bonusavtal, får den lilla människan betala priset. När banker och stater skall räddas står alltid den lilla människan längst bak i kön. EU pressar länder i kris att skära ner i skolan, vården och omsorgen och urholkar arbetsrätten. Inget är heligt – förutom bankerna verkar det som. Offentliga verksamheter och företag är till salu. Grekland är till salu.
Här står Vänsterpartiet för medmänsklighet.
Här står Vänsterpartiet för rättvisa.
Här står Vänsterpartiet för solidaritet.
Vi är inte till salu!

Men vår solidaritet sträcker sig också utanför Europas gränser. Muren runt EU byggs allt högre. Militarisering, visumtvång och Dublinbestämmelserna hindrar människor på flykt från krig och förföljelser att söka skydd och asyl inom EU. Hur länge skall vi vara tvungna att stå och se på hur båtar överlastade med flyktingar kapsejsar och sjunker i Medelhavet med fruktansvärda kostnader i liv.
En röst på Vänsterpartiet är en röst på en human asyl- och flyktingpolitik.

Transatlantic Trade and Investment Partnership, TTIP. Ännu en av alla dessa förkortningar. Dessutom är den på engelska vilket borde få hela Sverigedemokraterna att resa sig som en man och protestera. Vilken betydelse kan den här förkortningen få för oss? Det handlar om ett frihandelsavtal mellan USA och EU. Kan ett frihandelsavtal vara farligt? Svaret är ja.

Inbyggt i avtalet finns en mekanism för konfliktlösning när stater och företag inte kommer överrens, ett så kallat investeringsskydd. Konflikter mellan t.ex. Sverige och ett storföretag skall inte avgöras i domstol, utan av en skiljenämnd med jurister. Har vi inte ett fungerande rättssystem i Sverige kan man fråga sig. Tydligen inte enligt moderaterna och deras allianskollegor.
Detta investeringsskydd sätter företagens vinster framför demokratiska beslut. Företag kan alltså överpröva demokratiskt fattade beslut om de inskränker på deras möjligheter att göra vinster.
Liknande avtal finns redan i andra delar av världen. I Australien introducerade i december 2012 en ny form på cigarettpaket med otäcka bilder för att avskräcka från rökning. Bakgrunden är att 16 000 människor dör varje år i landet på grund av tobak. ­Åtgärden stöds av Världshälsoorganisationen och har potential att inspirera många andra länder. Tobaksindustrin var mindre förtjust. De försökte först lobba och sedan gå till domstol. I augusti 2012 avfärdade Australiens högsta domstol deras invändningar och de nya cigarettpaketen kunde införas.
Tobaksjätten Philip Morris krävde då att frågan skulle avgöras enligt det investeringsavtal Australien 1993 träffade med Hongkong. Enligt detta ska en oberoende skiljenämnd i Singapore avgöra frågan. ­Beslut kommer troligen 2015. Men poängen är att Australiens folkhälsopolitik i dag inte längre avgörs i allmänna val utan av ­jurister i Singapore.

Omsatt till Sverige skulle vi kunna se ett demokratiskt fattat beslut om att förbjuda vinster i välfärden överklagat av ett stort amerikanskt bolag som driver äldreboende i Sverige. En överklagan som inte skall behandlas i det svenska rättssystemet. Är det rimligt? Enligt regeringen är det. Företagens vinster går före demokratin. Siktar man mot att skydda vårdföretagens vinster mot folkets vilja till bättre välfärd? Regeringen är beredda att offra demokratin på mammons altare. Detta är något som vi i Vänsterpartiet motsätter oss.

En röst på vänsterpartiet i EU-valet är en röst på demokratin.
Vi är inte till salu!

En majoritet av svenska folket har i flera undersökningar visat att de inte vill ha vinster i välfärden. En majoritet av svenska folket har tydligt visat att de prioriterar bra skola och bra vård framför vinster till aktieägare.
I ett vinstdrivande företag kommer alltid vinsten vara nummer ett. Aldrig eleven, patienten eller den gamla kvinna som slitit ut sin kropp på en hård arbetsmarknad och nu har fått en plats på ett äldreboende. Därför vill vi ta bort vinsterna i vår välfärd.

Jag citerar en tidigare chef hos Attendo.

”Varje gång trodde jag att vinstkravet inte kunde bli högre. Men budgeten skärptes hela tiden. Jag fick gå in och hårdskära i varenda post. Till sist sa jag upp mig.”

”Vi fick i princip bonus för att skära ner”, säger en annan före detta chef.

Koncernchefen Borelius behöver dock inte oroa sig för att behöva skära ner på sin hushållsbudget. Han har tjänat miljoner och åter miljoner på vår välfärd. Lämpligtvis är han också rådgivare åt regeringen Reinfeldt. Man kan ju bara försöka gissa sig till vilka objektiva ord han viskar i käre Fredriks öra. Är det att ta ansvar? Det ekar lika falskt som när Reinfeldt och Borg svär sig fria från all kunskap om en av svenska statens största affärer, och fiaskon, genom tiderna, NUON-affären. Än så länge har 30 miljarder av våra skattepengar gått upp i rök. Då fastnar ansvaret lätt i halsen.

Vilka är det moderaterna tar ansvar för?

Är det för barnen?
Är det för de sjuka?
Är det för de gamla?
Är det för de bostadslösa?

Nej, det är några helt andra de tar ansvar.
För de rika.
För de starka.
För riskkapitalbolagen.

Lika illa är det med Hälsans förskola. Folkpartisten Bijan Fahimi tog ut 8 miljoner i vinst under 2011 och 2012 på 500 förskolebarn, medan kockarna sa upp sig när de inte längre kunde se de hungriga barnen i ögonen. Fahimi är inte bara folkpartist utan även ledamot i styrelserna för Svenskt näringsliv och Almega. Två aktörer som aldrig sover när vinster i välfärden ska försvaras.

Efter JB-koncernens konkurs saknades det 1 miljard. 1 miljard! Elevernas skola försvann över dagen och mängder med lärare blev arbetslösa medan VD Hultin gladeligen korkade upp vinflaskor för 800 kronor styck på Facebook.

Regeringen staplar nu utredningar på hög i ett försök att visa att man bryr sig. Utredningar om skola och vinster i välfärden. Om äldreomsorgen, sjukskrivningar och jobbmatchning. Alla klara efter valet så man slipper svara på jobbiga frågor. Med andra ord en bunt potemkinkulisser som skall täcka för eländet man skapat så att väljarna inte skall kunna se det. Är det att ta ansvar?

Men vi lovar att ta ansvar. För oss i Vänsterpartiet är huvudfrågan att säkra välfärden i landet. Inte att göda riskkapitalister. Girighet skall inte upphöjas till samhällets främsta drivkraft. Allas välmående skall vara vår drivkraft.

En moderat i Kungsbacka, f.d. riksdagsledamot, sa följande:

”Jag hör vad de säger, men jag tror att vi behöver ha en djupare diskussion än så. Vad man gör med vinsten är en annan mer intressant fråga. Om man höjer lönerna och inte tar ut vinst är det bättre, även om pengarna inte går till omsorg?”

Visst. Ge den underbetalda personalen inom vården en värdig lön. Det är fantastiskt mycket bättre än att skatteparadis. För helt ärligt – det kan inte vara många undersköterskor som skatteplanerar med konton på Jungfruöarna… Annars kan man ju alltid återinvestera eventuellt överskott i verksamheten så att skattepengarna används till det som skattepengar skall användas till. SKOLA, VÅRD OCH OMSORG. Inte ens moderaterna kan väl tro att privata aktörer är intresserade av att driva äldrevård för att göra en god gärning?

Till och med i Chile för man nu diskussioner om att ta bort de privata vinsterna i skolan på grund av att de skapar ökad segregation och sämre resultat. Sverige är nu ensamma om detta vidriga system. Det skall vi ändra på. Det måste vi ändra på.