Debatt: Vi kan vända skolans utveckling

Insändare, publicerad i Norra Halland 2023-11-24

Svar på insändaren ”Ett sanningens ord från skolans värld”.

En skola i förfall. Det kan vi vända. Vända skolan till att bli en skola till att bli en skola för alla och av allra högsta klass. Men det kräver insatser, både ekonomiska och personella.

Vänsterpartiet är väl medvetna om situationen på våra skolor och förskolor i kommunen. Av den anledningen skrev vi i vårt kommunprogram inför valet 2022:

• Att lärartätheten i våra skolor skall öka.

• Öka resurserna till elevhälsan.

• Mindre antal barn i våra grupper på förskolan.

Inför budget 2024 skrev Vänsterpartiet följande:

• Våra anställda är hjärtat i kommunala verksamheter.

Att då ta del av det du beskriver som att skolan befinner sig i förfall då personalen inom skolan inte räcker till, att ni är otillräckliga. Ni ser, ni hör, ser vad barn/elever behöver för stöd, ökad trygghet och omtanke och ni får inte de förutsättningar ni behöver för att ge barn/elever det de har behov av.

Insändaren tar upp att skollagen bryter man mot varje dag inom skolan. Det är mycket oroande. Skollagen finns för att barn/elever skall få det stöd och de förutsättningar de har rätt till och det är skolans/förskolans och kommunens skyldighet att så sker.

Vänsterpartiet kommer att fortsätta skrika för barnen, för deras rätt till kunskap, en trygg skola utan kränkningar, skrika för framtiden och för samhället. I skolan bygger vi framtidens medborgare, det måste få kosta.

Inget löser sig av sig självt. Vi måste agera.

Hoppas att du orkar fortsätta att engagera dig för barn/elever. Visa på de brister som finns för att kunna åtgärdas. Människor som du behövs i verksamheterna. Ingen anställd skall få höra att ”det blir bra, det kommer att lösa sig” utan att något händer.

För vem kommer det att lösa sig? Hur blir det bra?

Violet Dunér,