Debatt

Vården är inte till salu

Vänsterpartiet vill att vården ska styras demokratiskt och inte utifrån vinstintresse.

Vänsterpartiet vill även att patienterna ska uppleva att de är delaktiga i sin vård.

Vänsterpartiet tycker inte att vården kan jämföras med vilken näring som helst på en fri marknad. Genom att släppa in vinsten som drivkraft försvåras möjligheten att styra vården till patienter med de största behoven. För Vänsterpartiet är det viktigt att all sjukvård utgår från att de med störst behov ska få tillgång till vård snabbast och de ska uppleva att de inte behöver stå tillbaka för någon annan. Människor ska aldrig lönsamhetsberäknas, bortrationaliseras eller konkurrensutsättas.

Vänsterpartiet vill att vårdcentralerna har ett tydligt områdesansvar där patienten får tillgång till samtliga primärvårdskompetenser på närmsta vårdcentral. Personalen kan på så sätt lära känna sina patienter och då tas våra gemensamma resurser tillvara på bästa sätt. Vi kan då inte ha ett sjukvårdssystem som bygger på val och konkurrens. En person som är sjuk ska inte behöva lägga energi på att välja mellan olika vårdgivare. Vänsterpartiet vill att alla ska veta att de får den bästa vården på sin närmsta vårdcentral och kan då lägga sin energi på att förbättra sin hälsa.

Inom ramen för en offentlig skattefinansierad vård vill Vänsterpartiet att enskilda vårdenheter få möjlighet att utforma sin verksamhet. Samarbete mellan olika personalgrupper ska utgöra grunden i verksamheten. Vi har vid våra besök på vårdcentraler runt om i Halland upplevt en stor lust hos personalen att utveckla vårdcentralen utifrån invånarnas behov. Och till detta vill vi givetvis avsätta medel. Personalen är vårdens viktigaste resurs.

Vården är inte till salu!

Hälsningar

Maria Rasmussen