Debatt

Moderaternas cyniska bostadspolitik

Insändare, publicerad i Kungsbackaposten  2023-10-10

Detta med anledning av att Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna skrotat målet att en tredjedel av nybyggnationen ska vara hyresrätter. Det tillämpas nu på den nya stadsdelen Voxlöv, öster om Hede pendelstation, där det endast ska byggas med äganderätt.

Det är på sitt sätt ett häpnadsväckande uttalande, men Emanuel är säkert helt uppriktig och uttrycker det vi inom Vänstern befarat vara Moderaternas uppfattning: I Kungsbacka ska det bara byggas boende med äganderätt. Har du inte två miljoner på bankboken är du inte välkommen att bosätta dig i Kungsbacka. Du är endast välkommen som turist att spendera pengar i våra affärer och restauranger.

Riktigt cynisk blir Moderaternas och stödpartienas bostadspolitik därför att de bryr inte sig om våra unga, människor som nyss skilt sig eller vanligt folk som inte har tillräckligt stort kapital för att köpa sitt boende. Inte heller bryr de sig om att de inför valet uttryckte att de ville bygga 30% hyresrätter. Ett löfte helt utan substans allt efter mottot ”vi säger en sak innan valet och en annan efter valet”.

Vänsterpartiets krav är att 50% av all nybyggnation ska vara hyresrätter. Vi har krävt så i val efter val och vi fortsätter kräva det.

Jan-Christer Jansson