Debatt

Debatt: Orolig över politiska utvecklingen

Insändare, publicerad i Norra Halland 2023-11-16

Jag är orolig över den politiska utvecklingen i Kungsbacka och jag tror att jag är långt ifrån den enda.

Valet 2026 kommer med största sannolikhet tvinga in Kungsbacka i ett av fyra scenarion.

Om vi kollar historiskt på röstresultatet i kommunvalet har de gamla allianspartierna haft följande valresultat: 2010 70 procent, 2014 58,13 procent, 2018 58,73 procent och 2022 52,22 procent.

Scenario ett. De gamla allianspartierna fortsätter och styr kommunen mot Agenda 2030. Vi har redan bilden som målas upp av Kungsbacka i kommunbudgeten 2024.

Scenario två. De nuvarande styrande partierna förlorar sin majoritet i kommunfullmäktige och tvingas ta hjälp av Sverigedemokraterna efter valet. Något befintligt parti hoppar nog av samarbetet. Sverigedemokraterna röstar för närvarande ja på det flesta av kommunstyrelsens förslag och kanske är detta ett närmande av partiet (SD) till de andra partierna.

Scenario tre. Socialdemokraterna fortsätter att växa sedan valet 2022 på bekostnad av de borgerliga partierna. Moderaterna börjar samarbeta med socialdemokraterna och dessa två partier tar över spakarna i kommunen. Alternativt med stöd från ett mindre parti. Även om dessa två partier i dag står långt ifrån varandra i dagens kommunfullmäktige så är det inte politikerna själva som äger frågan, utan dess väljare.

Moderaterna har ett val, att antigen samarbeta med Socialdemokraterna eller Sverigedemokraterna. Kollar vi på riksnivå så kanske vi redan vet hur det här slutar.

Valet i Kungsbacka 2026 är ett ödesval. Från en majoritet på 70 procent till 52 procent på fyra mandatperioder är något som borde få alliansen att inse att deras maktställning är hotad på allvar.

Scenario fyra. Ett större och starkare Miljöparti skulle kunna leda till ett fjärde scenario där allianspartierna även plockar in MP. Detta alternativ kanske är det mest logiska.

Ett sådant samarbete förekommer i flera andra kommuner och regioner.

Patrik Jervne Henestam, ersättare i kommunalfullmäktige för Vänsterpartiet

Vi måste redan nu bestämma oss var vi vill an 2026. Hur kommer Agenda 2030 bli när vi har tagit oss i mål?